Adres e-mail: mgorska@uni.opole.pl
numer pokoju: 311
Zainteresowania naukowe
antropologia audiowizualności;
studia nad cyberkulturą;
literatura elektroniczna
Publikacje
Monografie
Słowo w sieci. Elektroniczne dyskursy, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2010, ss. 175.
Tomy redagowane
Liberatura, e-literatura i… Remiksy, remediacje, redefinicje, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012, ss. 330.
Od liberatury do e-literatury, (współredakcja z prof. E. Wilkiem), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2011, ss. 294.
Artykuły naukowe
Straszne mejle, czyli sztuką w sieć pod nadzorem, „Autoportret” 1 (52) 2016, s. 54-59.
Kolektywne „prze-pisywanie”e-literatury, [w:] Literatura prze-pisana II. Od zapomnianych teorii do kryminału, red. Agnieszka Izdebska, Agnieszka Przybyszewska, Danuta Szajnert, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 223-231.
The return of stretchtext: from obscurity to omnipresence (z Mariuszem Pisarskim), [w:] Literární a knižní kultura v digitálním věku, eds. Lenka Pořízková, Martina Navrátilová, Olomouc 2015, p. 89-98.
Listening Post, [w:] Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów, red. Piotr Zawojski, Instytucja Kultury Katowice- Miasto Ogrodów, Katowice 2015, s.126-131.
Bioobrazy w funkcji terapeutycznej w projektach Diane Gromali i George’a Khuta, [w:] Trajektorie obrazów. Strategie wizualne w sztuce współczesnej, red. Ryszard W. Kluszczyński, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 101-119.
Nostalgia za piszącą dłonią. Pismo odręczne w analogowo-cyfrowym kontinuum, „Kultura Współczesna” 4 (84) 2014, s. 68-76.
Tran-literatura? Uwagi wstępne, „Przegląd Kulturoznawczy” 1 (19) 2014, s. 1-10.
Polish digital poetry – lack of “prehistoric” artifacts or missing narrative?, [w:] Relive. Media Art Histories, red. S. Cubitt, P. Thomas, MIT Press 2013, s. 149-166.
Poetry@science? – slippingglimpse Stephanie Strickland, Cynthii Lawson Jaramillo i Paula Ryana, [w:] red. Monika Górska-Olesińska, Liberatura, e-literatura i…Remiksy, remediacje, redefinicje, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012, s. 157-173.
Playable poetry i gry komputerowe. Krytyczne negocjacje, [w:] red. Andrzej Pitrus, Olbrzym w cieniu. Gry wideo w kulturze audiowizualnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012, s. 135-151.
Wokół odpadów cyberkultury, [w:] red. Magdalena Sztandara, Brud. Idee – dylematy – sprawy, Stromata Anthropologica 8, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012, s. 171-178.
Wiersze Turinga?, [w:] red. Agnieszka Dytman-Stasieńko, Jan Stasieńko, Język @ multimedia 3. Dialog-konflikt, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2012, s. 228-298.
Rozmowa z Eduardo Kacem, “Przegląd Kulturoznawczy” 1 (9)/2011, s. 173-179.
Ukryte wymiary pojęciokształtów, [w:] red. Eugeniusz Wilk, Monika Górska-Olesińska, Od liberatury do e-literatury, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2011, s. 253-264.
Poezja nomadyczna, [w:] red. Tomasz Załuski, Sztuki w przestrzeni trans medialnej, Akademia Sztuk Pięknych im. Stanisława Strzemińskiego w Łodzi, Łódź 2010, s. 210-220.
Poezja w ekologii mediów (na podstawie hybrydycznego projektu V), “Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis” Studia de Cultura I/2010, s. 102-111.
Elektroniczne uwolnienie słowa. W środowisku poematów cyfrowych, [w:] red. Michał Ostrowicki, Materia sztuki, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2010, s. 511-523.
Media wyobrażone i teorie spiskowe, [w:] red. Katarzyna Łeńska-Bąk, Magdalena Sztandara, Zmowa, intryga, spisek. O tajnych układach w strukturze codzienności, Stromata Anthropologica 6, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2010, s. 229-239.
Retoryka w kulturach elektronicznych. Cyberdyskursywność, [w:] red. Wojciech Chyła, Magdalena Kamińska, Piotr Kędziora, Marta Kosińska, Kultura medialnie zapośredniczona. Badania nad mediami w optyce kulturoznawczej, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2010, s. 353-365.
Tekstowe instrumenty do gier z pamięcią. Czas i pamięć w literaturze elektronicznej, “Kultura Popularna” 3-4 (29-30)/2010, s. 28-36.
Od niedoskonałego hipertekstu do WWW konwersacji- Przypadek systemów adnotacyjnych dla World Wide Web, [w:] red. A. Dytman-Stasieńko, Jan Stasieńko, Język @ multimedia 2. WWW – w sieci metafor. Strona internetowa jako przedmiot badań naukowych, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008, s. 65-84.
CMC i elektroniczne dyskursy. Problemy metodologiczne, [w:] red. Eugeniusz Wilk, Iwona Kolasińska-Pasterczyk, Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury?, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, s. 209-228.
Oralno-piśmienna hybryda. O bezwładności pewnej figury interpretacyjnej, “Przegląd Kulturoznawczy” 3/2007, s. 89-101.
E-mail: krótka charakterystyka gatunku, “Kultura Popularna” 1 (11)/2005, s. 31-41.
Trwałe konwersacje. Wirtualna realis Sieci jako rzeczywistość w konwersacji, [w:] red. Michał Ostrowicki, Estetyka wirtualności, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2005, s. 455-473.
Netspeak – nowe medium, [w:] red. Piotr Marecki, Liternet.pl, Rabid, Kraków 2003, s. 111-118.
Ideologia w telesklepie, [w:] red. Michał Ostrowicki, Estetyka reklamy, Wydawnictwo Art-Tekst, Kraków 2002, s. 375-386.
Inne publikacje naukowe i popularno-naukowe
Poezja Stephanie Strickland. Wprowadzenie, „Ha-art” 2(46)/2014, s. 84-86.
Żywe litery, [w:] Maszyny kruszenia słowa, red. Adam Regiewicz, Częstochowa 2014, s. 62-63 [biuletyn konferencyjny].
Pomiędzy Niebem a Morzem. Poezja, matematyka i technologia w twórczości Stephanie Strickland, „Techsty” 2014, nr 1 (9), http://techsty.art.pl/m9
Supplement, [w:] The World in Hyper(de)Scription. The Film-poems of Katarzyna Giełżyńska, ed. Mariusz Pisarski, Piotr Marecki, Korporacja Ha!art, Kraków 2012, s. 47-50.
Twórczy kanibalizm, “Indeks” 5-6 (129-130)/2012, s. 17-18.
Pisanie jaskiniowe, “Autoportret” 1 (33)/2011, s. 92-97.
Animacje słowa. Poematy kinetyczne, “Este” 1/2010, s. 116-130.
Bazy danych jako skrypty biograficzne – elektroniczny dyspozytyw pamięci, (z Anną Nacher), “Opcje” 1 (78) 2010, s. 15-19.
Wariacje na elektroniczny dyskurs, “Ha!art” 21/2005, s. 16-21.
Aktorzy talk-shows, “Ha!art” 9-10/2002, s. 137-140.
Recenzje i omówienia
Medialne zawirowania. Nowe publikacje w serii Media Upheavals, „Techsty” 2011, nr 1 (7),
http://techsty.art.pl/magazyn/magazyn7.html
Piśmienność między mediami, “Kultura Współczesna” 3 (61)/2009, s.196-201.
Referaty konferencyjne w języku angielskim online
On Polish translation of “Sea and Spar Between” by Stephanie Strickland and Nick Montfort [z Mariuszem Pisarskim], konferencja “Chercher le Texte/Locating the Text in Electronic Literature” Electronic Literature Organization, Paryż 24-27.09.2013,
Tłumaczenia tekstów naukowych z języka angielskiego
Sherry Turkle, Nadejście kultury robotycznej. Nowy rodzaj związków, przeł. Monika Górska-Olesińska, „Sztuka i filozofia” 2012, nr 41, s. 108-126.
Steven M. Schneider, Kirsten A. Foot, Sieć WWW jako przedmiot badań naukowych, przeł. Monika Górska-Olesińska, [w:] red. A. Dytman-Stasieńko, Jan Stasieńko, Język @ multimedia 2. WWW – w sieci metafor. Strona internetowa jako przedmiot badań naukowych, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008, s. 23-33.
Steven M. Schneider, Kirsten A. Foot, Analiza sieciosfery: próba studiów nad działaniem w trybie online, przeł. Monika Górska-Olesińska, [w:] red. A. Dytman-Stasieńko, Jan Stasieńko, Język @ multimedia 2. WWW – w sieci metafor. Strona internetowa jako przedmiot badań naukowych, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008, s. 34-51.
Tłumaczenia utworów literatury elektronicznej
Stephanie Strickland, Nick Monfort, Sea and Spar Between, przeł. Monika Górska-Olesińska, Mariusz Pisarski, „Techsty” 2014, nr 1 (9), http://techsty.art.pl/m9